گیاهان دارویی
گیاهان دارویی

خواص درمانی فرآورده خیسانده برگ سنا را به عنوان یک مسهل سالم مورد استفاده قرار می‌دهند و میوه سنا نیز خاصیت مسهلی داشته ولی اثر آن ملایم تر می‌باشد.از بيشتر گونه‌های آن جهت درمان يبوست استفاده مي‌ کنند. برگ همه ی گونه‌ها به خاطر وجود ترکيباتی به نام”انتراکينون‌ها”  تلخ می‌ باشد.

با وجودی که گونه ‌ایی از سنا در جنوب ايران و در حوالی خليج ‌فارس می‌ رويد، ولی به دليل نياز زياد به اين گياه، عمده ی آن وارداتی است. گرچه گونه ی ايرانی و نوع وارداتی از نظر گياه‌شناسی با هم متفاوت می ‌باشند، ولی از نظر خواص ضد يبوست مشابه هستند. ميزان مصرف روزانه ی برگ سنا برای افراد بزرگسال، بين نيم تا يک گرم است که مي‌ توان بر روی آن حدود يک استکان آب ريخت و 10 دقيقه جوشاند، سپس صاف کرد و ميل نمود.

بهترين زمان مصرف برگ سنا  شب هنگام است. گرچه می‌ توان اين محلول تلخ را با نبات يا عسل شيرين کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بين نمی‌رود.در مصرف سنا نبايد زياده‌ روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شديد گردد. همچنين نبايد از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده می‌ گردد. بهتر است پس از دو هفته استفاده، يک يا دو هفته مصرف آن را قطع نماييم. 

نکته قابل توصيه ديگر اين است که سنا نبايد در افراد کمتر از ده سال مصرف شود.

با توجه به اينکه در سال‌های اخير برای رفع يبوست از سنا به‌ طور وسيع در جهان استفاده می ‌شود، صنايع داروسازی قرص آن را تهيه نموده که در داروخانه‌هاي ايران موجود مي ‌باشد.

قرص سنا را می ‌توان بين 2- 1 عدد در روز مصرف کرد که از نظر مزه، شبيه به جوشانده ی اين گياه نيست.

مقدر مصرف : 0/5  تا 1 گرم بعنوان ملین

                   1 تا 3 گرم بعنوان مسهل ملایم

                  4 تا 8 گرم بعنوان مسهل قوی

طرز تهیه : مقادیر مورد نظر از برگ سنا را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آبجوش ریخته مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده صبح و شب هر بار یک فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنید .

توجه : مدت 6 تا 8 ساعت بعد از مصرف دارو تخلیه روده شروع می شود .

می شود برای تاثیر بهتر و سریعتر درمان با گیاه گل محمدی هم مخلوط کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, توسط محمد امین |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.